سلام هنوز کلمه وصل نشده رو یاه ست خبر ندارین کی وصل میشه حداقل ماه رمضان وصل میشد فیض میبردیم
پاسخ : علیکم السلام خواهر گرامی مونس ، تا جایی که اطلاع دارم هنوز شبکه جهانی کلمه بر ماهواره یاه ست وصل نشده و از استاد عزیزم آقای ملازاده که در شبکه جهانی توحید داره فعالیت میکنه شنیدم که گفت به محض اینکه مشکل مالی شبکه جهانی کلمه حل بشه دوباره شبکه جهانی کلمه بر ماهواره یاه ست نیز ان شاء الله فعالیتش را شروع میکنه و همان طور که میدانی ماه پر برکت رمضان ماه ویژه ای هست برای اجابت دعا ، پس خواهر گرامی مونس در این ماه مبارک رمضان به درگاه الله متعال دعا کن که مشکل مالی شبکه جهانی کلمه نیز حل بشه و فکر کنم در حال حاضر بر ماهواره هاتبرد شبکه جهانی کلمه هنوز فعالیتش را داره ادامه میده و من به دلیل اینکه دیش ماهواره ام از هاتبرد دچار مشکل فنی شده به خوبی خبر ندارم که در هاتبرد شبکه جهانی کلمه هنوز فعالیت داره یا نه و خواهر گرامی مونس به محض اینکه دوباره ان شاء الله اطلاعاتی جدید پیدا کردم در مورد فعالیت شبکه جهانی کلمه در وبلاگم به اشتراک میگذارم و شما خواهر گرامی مونس مثلا از طریق آدرس صفحه ی اینستاگرام شبکه جهانی کلمه نیز هر روزانه میتوانی پیگیری کنی چون بارها دیدم که در صفحه ی اینستاگرام شبکه جهانی کلمه نیز مسئولان شبکه اطلاع رسانی میکنند در مورد وضع شبکه و غیره و این آدرس اینستاگرام شبکه جهانی کلمه هست : https://www.instagram.com/kalemehtv/
سلام ممنونم از کامنت شما
پست های بسیار خوبی نوشتی ،
و اینکه دوست عزیز همیشه شعیه و سُنی با همدیگه بحث داشتن ،،، ولی مهم اینکه هر دو طرف بتونن به باور های هم احترام بذارن ، و کاش یه روز اینجور بشه ..
پاسخ : علیکم السلام برادر عزیز ، و ممنونم که به وبلاگم سر زدی و برادر عزیز میخوام به شما بگم وقتی آخوندهای ظالم شیعه به مقدسات ما اهل سنت احترام نمیگذارند و به الله متعال و به رسولش حضرت محمد صلی الله علیه وسلم و به اهل بیت حضرت محمد صلی الله علیه وسلم و به اصحاب حضرت محمد صلی الله علیه وسلم و به همسران حضرت محمد صلی الله علیه وسلم و کلاً به دین مبین اسلام توهین و لعن میکنند پس ما اهل سنت باید از عقیده های خود دفاع کنیم و فکر میکنم شما برادر عزیز یکی از نفرات مردم شیعه هستی و وقتی مثلاً برای خواندن نماز جماعت به مسجد میروی بعدش احتمالاً بعضی وقت ها پای حرفای آخوندهای ظالم مینشینی و آخوندهای ظالم شیعه بدعت های زیادی در دین مبین اسلام وارد کرده اند و به اهل بیت حضرت محمد صلی الله علیه وسلم نسبت میدهند و به الله متعال گناه کبیره ی شرک و .... را انجام میدهند و در بین ما اهل سنت نیز شنیده ام و دیده ام که کسانی هستند که کارهای شرک آمیز و بدعت انجام میدهند و در کل میخوام بگم بیاییم مسلمان واقعی باشیم
خواب چیست ؟ اتفاقاتی که در خواب برای انسان می افتد چیست ؟
الحمدلله ،
نظریاتی در مورد دیدن خواب و رؤیا ارائه شده است ، اما همه ی آنان فقط به صورت یک نظریه باقی ماندند و امید نمی رود که علم آدمی در این حیطه به صورت کامل بتواند به سوالات موجود در این مورد پاسخ قطعی دهد ، زیرا خواب دیدن و رؤیا مسألهای روحی است و خود روح نیز ، ناشناخته است و ناشناخته نیز ، باقی خواهد ماند ؛ خداوند به کسانی که در مورد روح از پیامبر (صلی الله علیه وسلم) سؤال نموده بودند ، چنین فرموده است :
« وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَمَا أُوتِیتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِیلاً » (اسراء / 85)
« و از تو در مورد روح میپرسند ، بگو روح از امر پروردگار است و از علم به شما جز بهرهی اندکی داده نشده است »
روح آدمی همواره به یک شکل و قالب باقی نمیماند بلکه در شرایط و احوال متفاوت تغییر میکند . ابن قیم در کتابش « الروح » بیان میکند که روح آدمی از دوران جنینی تا دوران بعد از مرگ و جهان آخرت به پنج صورت متفاوت تغییر میکند :
1) برای بار اول روح وارد جنین می شود و انسان هیج علمی ندارد و روح نیز تحت تأثیر چیزی قرار نمی گیرد .
2) بعد از تولد و وارد شدن به محیطی دیگر ، روح صورتی متفاوت از صورت اول دارد و با توجه به محیط و معلومات شخص ، تحت تأثیر قرار میگیرد.
3) هنگام خواب نیز ، شعاع یا بخشی از روح از بدن خارج میشود ، اما تمام روح به طور کامل از بدن خارج نمیشود و در این حالت است که انسان خواب میبیند .
4) بعد از مرگ در جهان برزخ ، اگرچه روح به طور کامل از بدن خارج شده است ، اما در بعضی موارد ، بخش کمی از آن با جسد در ارتباط است و در این حالات ، جسد نیز ، تحت تأثیر آنچه برای روح پیش میآید مانند عذاب قبر یا آرامش و نعمتهای بعد از مرگ قرار میگیرد .
5) در روز قیامت و هنگام زنده شدن مردگان روحی که وارد جسد میگردد با روح دنیوی تفاوت دارد ، زیرا با حضور این روح در جسم ، جسد به خواب ، مرگ یا پوسیدگی دچار نمیشود.
خواب ، از آیات و نشانههای قدرت خداوند است (روم / 23) . خداوند از خواب با کلمه « سُبات » یاد نموده است. (نبأ / 9 و فرقان / 47) ؛ یعنی ، تعطیل کار به منظور استراحت و تجدید قوا و آرامش و آسایش و اشارﮤ لطیفی است به تعطیل برخی از فعالیتهای اندامهای بدن هنگام خواب . بعضی از مفسرین سُبات را به معنی مرگ تفسیر نمودهاند ، زیرا خداوند میفرماید : « خداست که شما را در شب میمیراند ». (انعام / 60) و در آیه 42 سورﮤ زمر میفرماید : « خداوند ارواح را در هنگام مرگ انسانها و هنگام خوابشان برمیگیرد. ارواح کسانی را که فرمان مرگ آنان را صادر نموده است نگاه میدارد و ارواح دیگر را ( که هنوز اجل صاحبانشان فرا نرسیده به جسم ) تا وقت مشخصی بازمیگرداند و در این مسأله ، نشانههای روشنی برای اندیشمندان است ». از این رو، خواب مردمان ، مرگ آنان و بیدار شدن آنان ، زنده شدن دوبارﮤ آنان است و به همین دلیل ، سنت است که هنگام خوابیدن ، این اوراد خوانده میشود : « بسمک اللهم اموات و احیا » به نام تو ای خداوند میمیرم و زنده میشوم « اللهم بک وضعت جنبی و بک ارفعه فأن امسکتها فاغفرلها و ارحمها و ان ارسلتها فاحفظها بما تحفظ به عبادک الصالحین » خداوندا با نام تو پهلویم را بر زمین میگذارم و با نام تو برمیخیزم اگر جانم را گرفتی آن را ببخش و به آن رحم نما و اگر آن را نگرفتی ، از آن محافظت نما ؛ آنگونه که از بندگان نیکوکارت محافظت مینمایی و هنگام بیدار شدن ، این ورد خوانده شود : « الحمدالله الذی احیانا بعد ما اماتنا و الیه النشور » ؛ یعنی ، سپاس خداوندی را که بعد از مرگمان ما را زنده نمود و بازگشت به سوی اوست.
در هنگام خواب ، که در روایات به عنوان « برادر مرگ یا وفات صغری » از آن یاد شده است ، ارتباط تنگاتنگ بین روح و جسم ، کم میشود و روح یا قسمت کمی از آن ، بدون این که به صورت کامل از بدن خارج شود ، به طور ناقص ، با بدن قطع ارتباط میکند و در میان عالم روحانی و دنیای جسمانی که به زمان و مکان محدود نیست در جولان و نوسان قرار گرفته و به گشت وگذار در آن میپردازد ؛ و این گونه است که فرد خوابیده ، وارد عالم رؤیا میشود و چیزهایی از گذشته ، حال و یا آینده را میبیند .
رؤیاهایی که در این حالت ، روح میبیند بر سه نوع است :
1. رؤیای خوشایند ، که از جمله نعمتهای الهی است و باعث شادی و خوشحالی دلهای مؤمنین است. پیامبر( صلی الله علیه وسلم ) میفرماید : « لم یبق من النبوه الا المبشرات » ؛ یعنی ، از نبوت به جز رؤیای صالحه که مایه مژده و شادی است چیزی باقی نمانده است.
2. رویای ناخوشایند ، که از شیطان است و با کمک آن ، انسانها را ناراحت میکند و دوای آن ، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و آنچه که دیده است ؛ میباشد و نباید آن را نزد دیگران بازگوید که در این صورت ، از آن رؤیا ، دچار زیان نمیگردد و نباید بر تعبیر چنین خوابهایی اصرار داشت ، زیرا اگر تعبیر شوند ممکن است به همان صورتی که تعبیر شدهاند ، اتفاق بیفتند .
3. خواب هایی هستند که تعبیر ندارند و خود این خوابها نیز ، بر چند گونهاند: افکار درونی انسان هستند یا وقایعی هستند که در زندگی روزمرﮤ آن فرد وجود دارد یا خوابهای پریشان و بیمعنی هستند که کار شیطان است و آدمی را با آن بازی میدهد مانند داستان آن مردی که به پیامبر خدا (صلی الله علیه وسلم ) گفت : ای پیامبر خدا در خواب دیدم که سرم قطع شده است و جلو من افتاده و با سرعت بالا و پایین میجهد و از من دور میشود و من نیز ، به دنبال آن میدویدم . پیامبر (صلی الله علیه وسلم ) فرمود : « لا تحدث الناس بتلعب الشیطان بک فی منامک » ؛ یعنی ، چنین خوابی را که در آن شیطان ، تو را بازی داده است ، برای مردم بازگو نکن .
بعضی از رؤیاها به همان صورت اتفاق افتاده یا اتفاق خواهد افتاد ، اما بسیاری از این رؤیاها دارای سمبل و نمادهای مشخصی هستند که به تعبیر درست احتیاج دارند. در مورد تعبیر خواب ، کتابهای زیادی نوشته شده است ؛ بیشتر آن ها ادعا میکنند که تعبیرات خود را از استادان ماهر در تعبیر خواب ، مانند ابن سیرین اقتباس نمودهاند ، اما در این مورد ، سند و مدرک صحیحی ارائه ندادهاند . اگرچه تواتر تجربیات مردم در دیدن خواب و تعبیر آن ها در طول زمان و بیان این تجربیات ، خود به تنهایی باعث شده است که اغلب مطالب این کتابها در مورد تعبیر خواب راست از آب درآید ، اما انتسابهای نامستند و افزودن به قطر این کتابها ، بدون دلیل موجه ، اعتبار آن ها را خدشه دار نموده است . آنچه که مهم است این است که نباید به کتابهای تعبیرخواب به صورت کامل اعتماد نمود ، زیرا تعبیر خواب برحسب زمان و مکان و شرایط و احوال محیط یا بینندﮤ خواب تغییر میکند .
خلاصه اینکه ؛
خواب سه نوع است :
1. رؤیای صالحه یا خوابی نیکو که مژدهای است از طرف خداوند برای بینندهی آن و یک قسمت از چهل و شش قسمت نبوت پیامبران است . [بخاری و مسلم]
2. خواب ناپسند و ناخوشایند که از طرف شیطان است و برای مسخره کردن و آزار دادن بینندهی خواب میباشد .
3. خوابی که ناشی از خیالات و تفکرات انسان و اعمال روزمرة اوست . خوابهایی که به علت عادتهای روزمره میباشند ، در این طبقه جای میگیرند ؛ مثلاً ، فردی عادت نموده است که در ساعت معینی از روز غذا بخورد ، اگر روزی برخلاف عادت در آن ساعت ، غذا نخورد و بخوابد ، ممکن است خواب غذا خوردن را ببیند یا اگر در حالت بیداری غذای زیاد خورده باشد ، ممکن است در خواب ببیند که استفراغ میکند .
غیر از این سه نوع ، هر خوابی که دیده شود ، خوابهای پریشان و باطل است و نمیتوان آنها را تعبیر نمود ، زیرا براساس قاعدهی مشخصی قرار نگرفتهاند.
و الله اعلم
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com